Deze binnenband is leverbaar drie variaties: AV ventiel (Motor ventiel), HV ventiel (Hollands ventiel), FV ventiel (Frans ventiel)
Over het AV ventiel, ook wel Schrader ventiel genoemd
Sommige fietsen, met name mountainbikes, zijn uitgerust met het ventiel dat ook bij auto's gebruikelijk is. Men noemt dit type ventiel ook wel een Schrader- of autoventiel. Een gewone Hollandse fietspomp (met knijper) past niet op dit ventiel, maar er zijn verloopnippels verkrijgbaar.
Het AV ventiel is ook leverbaar als type AV 13D: speciaal voor downhill
Voor inzet bij de extra ruige downhill. een versterkte ventielvoet beschermt tegen de gevreesde ventielafscheuring.
Over het HV ventiel, ook wel Dunlop of Blitz ventiel genoemd
Dunlop
Op Nederlandse fietsen was vanouds het Dunlopventiel gebruikelijk. Dit ventiel wordt ook vaak "Hollands ventiel" genoemd. Het bestaat uit een stalen buisje dat aan het uiteinde is afgesloten, maar dat aan de zijkant een opening heeft. Over het buisje heen is een stuk ventielslang geschoven. Dit is gemaakt van zeer elastisch materiaal. De lucht wordt met behulp van een fietspomp door de ingang in het buisje gepompt, waarna de luchtdruk de ventielslang opzij drukt en de lucht tussen het buisje en de ventielslang in de band instroomt. Door de luchtdruk in de band wordt de ventielslang strak tegen het buisje gedrukt, waardoor de lucht niet meer terug kan stromen. De ventielslang dient ook voor de afdichting tussen het eigenlijke ventiel en de aan de band bevestigde huls
Blitz
Het Dunlopventiel wordt thans nog weinig gebruikt. Het moderne Blitzventiel past in dezelfde binnenband en velg als een Dunlopventiel. Het heeft een klein balletje dat tijdens het oppompen door de luchtdruk naar beneden gedrukt wordt, waardoor de opening vrijkomt. Bij gebruik schiet door de overdruk vanuit de band het balletje omhoog, waar het de luchtopening dichthoudt
Over het FV ventiel, ook wel Prestaventiel genoemd
Race- en toerfietsen wordt meestal het Prestaventiel gebruikt, ook Sclaverandventiel geheten. De vakhandel spreekt meestal van een Frans ventiel (in Nederland) of een Belgisch ventiel (in België). Dit ventiel heeft een mogelijkheid het terugslagmechanisme te blokkeren. Daarom moet voor het oppompen altijd eerst een schroefje een slag losgedraaid worden. Ook voor dit type ventiel is een verloop nodig bij het gebruik van een gewone fietspomp. Het voordeel van het gebruik van een Prestaventiel ten opzichte van de andere fietsventielen is een sterkere velg omdat het gat in de velg voor het Prestaventiel een 2mm kleinere diameter heeft (6.5mm). Het Prestaventiel past in een velg die bestemd is voor de andere fietsventielen, maar niet andersom. Het is echter niet aan te bevelen dat te doen, omdat het ventiel of de binnenband beschadigd kan raken.
Over Schwalbe binnenbanden: De ene binnenband is de andere niet.
Luchtdrukstabiliteit: houdt luchtdruk langer vast
Een Schwalbe binnenband houdt de luchtdruk beduidend langer vast. De kwaliteit van de bestanddelen en de puurheid van het rubbermengsel zijn onderscheidend voor de kwaliteit van de binnenband. Alle binnenbanden worden voor het vulkaniseren in een mal gelegd en opgepompt. Alleen deze procedure waarborgt een gelijkmatige wandsterkte en een langdurige luchtdichtheid.
Betrouwbaarheid: oppompen en 24 uur testen
De consequente controle die de grootst mogelijke functiezekerheid biedt: alle binnenbanden worden opgepompt en zo 24 uur opgeslagen om ze op luchtdichtheid te testen